TOYO PROXES R888 - kvalitní "obutí"

Počátkem května jsem rešil "po zimní" dilema, jaké pneumatiky použít na novou letní sezonu. Po sérii, ne vždy podařených, pokusů jsem nakonec sáhl po často zmiňovaných a hodně diskutovaných pneumatikách značky TOYO PROXES R888. Do české republiky je vozí firma LEXANI RACING kde jsem je prostřednictvím mého pneuservisu koupil a s velkým očekáváním je nechal "nazout" na své auto. V kombinaci s černými ráfky OZ vypadaly, ze jsou kdykoliv připraveny podržet auto na silnici a zúčastnit se jakéhokoliv "Grip Battle". Viz. nekolik fotografií v galerii.

Co se samotných pneumatik týče, nejlepší asi bude, když Vám ukážu část naší vzájemné mailové komunikace s Lexou.




AWDOC.CZ:

Momentalne mam na nich najeto cca 2tis km, z toho minimalne pulka ostrych. Tim myslim klasicke cesty 3tridy spise soutezniho charakteru. Jen jeste k memu hodnoceni, ktere nemusi byt uplne objektivni ponevadz celou zimu sem jezdil na uzkych zimakach (Svedska znacka Viking, pecene v CR, ale privezene odnekud z Korey), takze asi tusite jake to melo jizdni vlastnosti :-), pak sem na 2 mesice testnul opet podobnou znacku (Fortuna) za cca 1500,-Kc/kus, na tom se uz vubec nedalo jezdit. Pro AWD dle meho soudu je velmi dulezita konstrukce pneumatiky, zejmena pevnost boku, coz Viking ani Fortuna moc neresi :-). Laboroval sem take s geometrii naprav, takze ve finale vzniknu paskvil s odklonama jak stavle (ne mene jak -2°), kterej vyborne fungoval na zavodech ale uz ne na silnici a dalnici. Takze ted sem vse vratil do meznich seriovych hodnot a myslim, ze konstrukteri od Subaru vedi proc jsou takove hodnoty predepsany:-) Zpet tedy k Toyam. Myslim, ze jedina pneumatika se kterou bych to mel porovnavat je original Bridgestone Potenza RE070. Na tech sem toho najezdil nejvice loni na suchu, bohuzel pod vlivem kvalit Vikingu a Fortun si to uz moc nepamatuju.

Zakze: velmi dobra pneumatika na suchu, dobre bocni vedeni ktere se projevi zejmena v rychlych zatackach. Je nutne zduraznit, ze s Toyama je dulezite setrit tlakem v pneumatikach. Nejdrive jsem je nafouknul na obou napravach na 2,5 za studena, po te snizil na 2,4 za studena. auto bylo jak koza, nervozni, tvrde, vypadalo to ze chce vyskocit ze silnice. Chvili sem patral po netu a v jedne US diskusi jsme narazil na problematiku husteni R888. Tam doporucovali 32/30psi (predek/zadek), coz zhruba odpovida 2,3/2,05. Nastavil sem 2,3/2,1 (Subaru doporucuje dokonce 2.3/1,9). Auto se okamzite uklidnilo v zatackach, je mekci na nerovnostech a tim take pohodlnejsi. Dalsi vec je hlucnost. Bzucej jak starej transformator, ale s tim se pocitalo vzhledem ke konstrukci behounu. Jel jste nekdy na souteznich asfaltovych gumach? Ja mam Soutezni Micheliny a to je peklo :-)
Toya vyborne funguji na kvalitnim asfalte, zadne problemy na dalnici a silnicich 1 tridy, super zazitek na zname revnicke RZ (http://www.awdoc.cz/drupal/node/28), nebo na silnici 116 do Berouna (http://www.awdoc.cz/drupal/node/62). Na okrskach nizsich trid vsak zacina mit problemy tam se neda srovnat s Bridgestone Potenza RE070. Auto pod vlivem nerovnosti straci grip a hazi s sebou ze strany na stranu. Nerovnosti a diry Toya nemaji rady. :-) R888 je treba taky poradne zahrat, pak lepi jak zvejkacka az sem se bal o jejich zivotnost. Opet to napovida, ze toho dosahnete spise na kvalitni silnici, nez na rozbitejch okrskach :-)

Muj zaver? Vyborne na Street racing a kvalitni rovne silnice. Pokud nepojedete spicku, tak by se na tom dalo i docela dobre zavodit napr. do vrchu (coz jak sem se doslechl, tak nekdo dela). Na obcasne jizdy na okruhu OK, nevim vsak co zivotnost. Moje auto s cca 350 konmi by je asi za 2x30 min na Mosteckem okruhu zlikvidovalo. Na souteze asi ne, navic nevim jak by si poradili s kamenim a dirami, mozna by se lejce prorazili (coz fakt zkouset nebudu). Nedaji se srovnat se specialnimi pneumatikami at uz na okruh, nebo na souteze, ale to je jina kategorie.

Na zaver je nutne zduraznit: najel jsem jen 2tis. km, prehnane sem ocekaval stejne vlastnosti jake maji soutezmi Micheliny, mam spatne odpruzeni, cekam na vymenu za sportovni HP Sporting, to seriove je na kasi. Mysli pak se situace opet zmeni. Nejel sem s nima jeste na vode :-)"



Lexa:

"A ted Toyo. Zajimam se o ne proto, ze na nich jezdim a taky je distribuuji v CR. Da se rici, ze je to zatim to nejlepsi, co jsem na okruhu jezdil (pomineme-li zavodni slicky). U te M3 jsem se rozhodl, ze nebudu delat zadne drasticke zmeny na aute. Necham seriovou velikost kol (16"), brzd, atd. Jedine, co tam je jinak jsou sportovni tlumice perovani, ulozeni stabiku, napravy atd v Powerflex futrech, sportovni vyfuk Supersprint a k tomu cip (tam jde hlavne o posunuti omezovace otacek, nez o vykon), lepsi desticky. No a pak zminovane gumy.

Na okruhu se chovaji vyborne za sucha a kdyz jsou zahrate tak i za vlhka. Jakmile je povrch opravdu mokry, je to spatne a jako na mejdle. Zivotnost odpovida stylu jizdy a predni menim priblizne za 3 jezdici dny (4x 1/2 hod Most). Na zadni naprave mi vydrzi 5-6 jezdicich dnu. Hodne ale zalezi na teplote asfaltu. Vloni, kdyz byla ta 30°C vedra, tak jsem je prehral odhadem k 90°C) a uz se mazaly a spatne vedly, ale to byl extrem. To jsem dal skoro 1,5 hod v kuse.

Podstatne je to, ze ta guma je homologovana na silnice (ma E-cko). Nektere zavody predepisuji seriove pneumatiky, coz tyto jsou. Jsou primarne urceny pro amaterske zavody ve sprintu a na okruzich. Sotolina, pisek, apod jim nesedi – to jste poznal sam. Je to ryze asfaltova guma. Tento weekend jede 1. testovaci sada na amaterske soutezi v Havl.Brode. Tak uvidime, jak to dopadne. Zavodnici mely spoustu reci, proc to nemuze fungovat, ale zatim je to 1. sada, kterou nekdo vyzkousi.

Uz ale na tom jezdi zavody do kopce, vytrvalaky LeMost a LeBrno na tom jedou skoro vsichni, jezdi na tom Lotus 7 Cup a Robert Bezouska je ted palil na Driftchalenge (to je ale cvok, kterej hledal gumy, co hodne kouri :-) ).



AWDOC.CZ:

"Co se pneumatik tyka vim, ze jsou od Vas. Jak sem psal na suchem a rovnem asfalte jsou jako ryba ve vode. Ted v patek jsem se byl projet po okoli Sazavy a znovu jsem si to uzival. Dokonce jsem jeste trochu upravil husteni, protoze se mi zdalo, ze se mi zadek trochu "zvejka", nahustil sem vsechna kola stejne. 2,3 za studena funguje dobre. Chteji zahrat, pak stoupne tlak tak na 2,5 a je to super. Vic uz pak udela z auta kozu, ktera chce vyskocit ze silnice. Mozna je nahustit smesi dusiku na 2,4 - 2.5 by pomohlo mit stabilni tlak za studena i za tepla. Jak je hustite na Vasem M3?

Jinak verim ze novy podvozek jeste podtrhne kvalitu R888 a vyrazne zlepsi jizdni vlastnosti. Dalsi vec co stoji za uvahu je upgrade veskereho ulozeni naprav, stabilizatoru a tlumicu. Mam informace, ze rozdil oproti serii je neuveritelny. Nevim jestli PowerFlex dela kompletni set na novou Imprezu (na starou ano), ale treba WhiteLine dela jen nektera ulozeni."




Na závěr je třeba jestě napsat, že sportovní podvozek od HP Sporting (článek se připravuje) skutečně vyřešil převážnou většinu problémů s chováním auta na nerovných silnicích. Optimalním nastavením je možné dosáhnout klidné a rychlé sportovní jízdy a odstranit zmiňovaný "skákací" efekt.

Dnes už jsou pneumatiky TOYO v pánu, a co se výdrže týká, tak měl sem na nich najeto cca 6500km a 3x 1/2 hodiny na okruhu v Mostě. Jak dopadli posuďte sami v galerii. Dá se říci, že se jedná dobrý kilometrový výkon tak měkké a učelové pneumatiky. Na okruhu s přehledem strčí do kapsy i MATADOR Slick, používaný jezdci Octavia Cupu.

Nyní opět jezdím zmiňované Bridgestone POTENZA R070 a přinesu Vám poznatky v přímém porovnání obou typů.

Odpovědět

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Opište prosím kód z obrázku!