P O Z O R na tzv. "odborníky"

Po zralé úvaze zda má cenu okolo sebe kopat, či někomu komplikovat život tím, že zveřejním výsledky jeho "odborné" práce, jsem se nakonec rozhodl, že tak učiním, neb si myslím, že by se toto mělo dostat mezi odbornou, ale i neodbornou motoristickou veřejnost nejen v čechách, ale i v zahraničí. Z taktických důvodů si prozatím ponechám informaci o konkrétním "specialistovi", ale věřte, že je dost pravděpodobné, a záleží to pouze na něm, že se tato informace objeví na těchto stránkách.



Před opravou...





Po "opravě" ...





Nejdříve fakta:
Motor cca po 70tis kilometrech, v 10tis celkem bezproblémový "Stage 1" tuning výfukového systému a softwaru v řídící jednotce. Vyskytly se problémy s vysokou spotřebou oleje a ztrátou výkonu což se při takové zátěži a množství ujetých kilometrů dalo očekávat. Logickým postupem při řešení tohoto problému bylo vyndání motoru, zjištění rozsahu opotřebení a návrh na řešení vzniklé situace.




Zjištění:
Po vyndání motoru, odstrojení a sundání hlav válců bylo zjištěno závažné poškození povrchu válců, což bylo důsledkem usazeného karbonu na dnech pístů díky průniku oleje do spalovacího prostoru zkrze špatně fungující těsnění válců, či pokřivených dosedacích ploch bloku motoru a hlav válců a tím pádem jejich špatné poddajnosti a hybnosti uvnitř motoru. Na stěnách válců nebylo patrné žádné honování, důsledkem čehož bylo špatné mazání a přehřívání motoru. Samožřejmostí je i změna geometrie válců (ovalita) vlivem opotřebení o stěny pístů (viz. fotgalerie)




Návrh řešení:
Po četných diskusích jsme se usnesli na následujícím postupu při řešení problému. Jednotlivé kroky uvádím heslovitě, neb postup je všeobecně známý.

  • 1. výbrus motoru o 0.25mm a následné honování
  • výměna klikových a ojničních ložisek (seriová)
  • montáž nových "výbrusových" pístů od firmy Cosworth
  • výměna sériových šroubů hlav válců za "štefty" Cosworth
  • nová těsnění hlav válců 1mm Cosworth
  • orovnání obráběním dosedacích ploch bloků a hlav válců
  • výměna olejové pumpy za upravenou Cosworth
  • pečlivá montáž




Znovuzrození:
Kdyz opominu časovou stránku věci (o tom snad někdy později), tak jsem spokojeně vyrazil do dílny "tunera" pro auto s nadějemi a pln očekávání, že motor bude po výbrusu, výměně klíčových komponent, nebude žrát olej a bude ostrej jako břitva. Po pečlivém zajetí během cca 1500km jsem se dle pokynů dostavil k finální upravě dat v řídící jednotce na předpokládaných 370HP. Nutno podotknout, ze z tohoto pohledu jsem nebyl zklamán, neb motor náhle disponoval ohromnou silou a pružností, a tak jsem spokojeně vyrazil domů a už jsem si brousil zuby na nasledující sezonu, kdy natrhnu konkureci zadek :-)

Po ujetí cca 2tis. km však přišlo mírné procitnutí, kdy jsem po NÁHODNÉ kontrole oleje zjistil, že je třeba jej doplnit a ne zrovna malé množství. Motor ale pracoval obstojne, takže po pár telefonátech s "místem činu" a ujištění, že si vše musí "sednout" a bude to OK, jsem do auta nechal zabudovat ochraný rám, upravit interiér a vůbec připravit auto na blížící se sezónu Rally Cupu.

V mezičase se objevily ješte potíže s turbodmychadlem, které přestalo bez varování pracovat a muselo být vyměněno za nové, ale to se přímo nedotýká tématu, takže toto uvádím jen pro úplnost.

Okamžik zlomu nastal, když jsem při jízdě zjistil, že motor se po zátěži a následném přechodu do volnoběžného režimu přehřívá a přestává dokonce topit topení, což v mrazivem počasí byla nepříjemná zkušenost. Nepomohla ani výměna termostatu, vyčištění chladícího systému a výměna chladící kapaliny.




Domněnky a realita:
Po několika hovorech s autorem celého zásahu do motoru jsem byl přesvědčen a zdálo se logické, že celý problém je ve špatném těsnění mezi hlavami a bloky motoru, což se prý stává a často se tato "triviální" oprava dělá po pár tisících kilometrech :-( V tento okamžik měl nový motor najeto sotva 5000km a začínal jsem pochybovat, že celá oprava je provedena dobře, dokonce jestli je provedena vůbec! Z časových a dalších důvodů jsem přistoupil na opravu v jiném servise, než byly prováděny zmiňované úpravy s ujištěním, že mne nečeká žádné překvapení po té, co motor bude opět venku a hlavy dole. A tímto sem dostal navzdory různým názorům požehnání, že mohu toto provést a NEBUDE TO MÍT VLIV NA EXISTUJÍCÍ ZÁRUKY.




Zjištění:
Nyní se pouštím do dohadů, které jsou vykonstruované jen na základě zkušeností, názorů dalších osob a stavu motoru, který jsem částečně dokumentoval na fotografiích v galerii.



Nejprve dovolte abych popsal soulad dodaných komponent s původní dohodou:

  • Písty Cosworth - pravděpodobně v pořádku, nelze ověřit jinak, než vyjmutím pístů, ale dle tvaru dna se dá předpokládat, že je vše v souladu s dohodou
  • Kliková a ojniční ložiska - nelze v tuto chvíli ověřit
  • "Štefty" Cosworth - NE, jsou tam svorníky od ARP
  • Těsnění hlav Cosworth - pravděpodobně NE, ale nejsou to také seriová těsnění
  • Olejová pumpa Cosworth - ANO
  • Nový chladič oleje od FHI - dodaný díl není v souladu s dohodou, navíc se nabízí otázka, proč ho mechanik měnil, neb v sérii je uplně ten stejný

Nyní zbývá už jen zjistit, kde je chyba. Pokusím se Vám předložit svůj názor a ukazatele, které me k němu vedli. Uvítal bych Vaše názory ve formě komentářů k tomuto článku, připadně v diskusi na Googlegroups.

Poškození 1. válce, které je patrno na fotografiích (hluboká rýha), zde rozhodně nebyla v okamžiku původního rozebrání motoru. Koukali jsme na to čtyři lidi, takže je nemožné, aby jsme takto fatální závadu přehlédli. Vhledem k povaze rýhy není ani možné, aby vznikla za běhu motoru. Jednak vede az po okraj válce, kam se styčné plochy pístu vůbec nedostanou a jednak svojí velikostí by se případný kus "něčeho" musel projevit jeste někde jinde (dno pístu, ventilová sedla, ventily a pod). Odhaduji to na poškození během montáže s tím, že "...to nebude stejně vidět".

Výbrus? Rozhodně nebyl žádný proveden. Při pohledu na detail okraje válce jsou patrné kresby na jeho povrchu, které zanechal píst a je přesně vidět, kam až dojdou pístní kroužky v horní úvrati pístu, jaká je tloušťka dna pístu a kde probíhá spalování směsi a usazování karbonu. Jediné obrábění, které válce prodělaly, je obnova honování o čemž svědčí i viditelné původní stopy po pohybu pístu (vertikální rýhy) a také okraje již zmiňované rýhy v 1. válci. Následné měření průměru válce ukázalo hodnotu 99,6mm, což je hodnota sériového vrtání.
Pouhá obnova honování válců ovšem nevyřeší změnu geometrie (ovality) válců vlivem opotřebení, což je fatální pro nové písty, které logicky netěsní a propouští olej do spalovacího prostoru, kde se následně usazuje ve formě karbonu.
Zbývá jen zjistit, co vedlo osobu, která toto dělala, k tomu, že nedostála původní dohody. Dle mého názoru vlivem různých okolností došlo k chybnému objednání pístů, které byly určené pro sériové vrtání a tudíž pod tlakem času a peněz bylo rozhodnuto, že se žádný výbrus dělat nebude a jen se provede obnova honování válců. Samozřejmě bez mého vědomí s tím, že "... to opět nebude vidět"!




Závěr:
No, co říci na závěr? Vynechám emoce a jen zrekapituluji.

  • Ztracený čas
  • Zničený blok motoru, neb rýha v 1. válci je tak hluboká, že ani 3. výbrus nepomůže
  • Zbytečná investice do kovaných pístů, neb se už nyní nedají použít ani do jiného bloku se sériovým vrtáním a to nehledím na usazený karbon
  • Zbytečná investice do těsnění pod hlavy válců - nelze použít dvakrát
  • Zbytečná práce a finanční prostředky na ní vynaložené
  • Další následné investice do opravy motoru, popřípadě pořízení nového polomotoru

Odpovědět

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Opište prosím kód z obrázku!