Sériové písty motoru EJ25

V tomto článku bych Vám rád ukázal "vrozenou" bolest motoru EJ25. Tou jsou sériově montované písty. Tato velmi exponovaná součástka, na rozdíl od EJ20 je údajně odlitek a ne výkovek jak by snad každý očekával. Při pohledu na fotografie je toto zřejmé například z míst, kde píst není obráběn. Při bližším zkoumání je patrné, že slabé místo je v místě mezi prvním a druhým pístním kroužkem v místě, kde je zapalovací svíčka a kde dochází k zapálení směsi. Dalo by se říci, že je to důsledek neodborného "tuningu", například výměny výfukového systému bez následné úpravy software v řídící jednotce, nebo jako důsledek chudé směsi například vlivem závady na sacím traktu, nebo špatným "naprogramováním" řídící jednotky. Toto samozřejmě může být fatální, ale EJ25 má problémy i v naprosto sériovém stavu. V mém okolí je jen málo exemplářů, které nemají za sebou výměnu polomotoru v rámci záruky. Vyobrazený píst je dokonce z vozu, který už má tuto opravu za sebou :-(.
Závada se projevuje "jen" vysokou spotřebou oleje (cca 1litr na 500-1000km). Tlaky ve válcích jsou zpravidla v normě, teplota také. Výkon motoru je subjektivně také stejný. Úbytek oleje, ale může mít i jinou příčinu, proto je dobré zkontrolovat jestli například není olej v intercooleru, či sacím traktu, což by mohlo znamenat třeba závadu na turbodmychadle.
Výměna sériových pístů za kované tento problém okamžitě řeší, navíc otevírá cestu pro další tuning bez zbytečných obav z případné destrukce motoru. I zde však platí, že vše se má dělat s mírou. V tomoto ohledu Vám doporučuji článek o tuningu v podání firmy TOMEI, která se zaměřila na to, jak dostat maximum ze sériové konfigurace EJ25. Článek najdete zde. Další fotografie najdete v galerii.



Poškozený sériový píst motoru EJ25



Poškozený sériový píst motoru EJ25

Poškození pístů

Na obrázku jsou zvýrazněna místa poškození pístu a zřejmá stopa v místě, kde se nachazejí elektrody zapalovací svíčky a kde dochazí k zapálení směsi. Na všech pístech motoru se poškození nachází na stejném místě.

písty EJ25

Ahoj, platí to i pro sti vyrobené 2009? díky Jirka

Re: písty EJ25

Motor je v podstatě stejný, myslím že stejně jako r.v. 2006-07 ma i nový model stejné písty, nicméně toto vypadá spíše na výrobní vadu, u modelů 2006 dokonce Subaru měnilo celé polomotory v rámci záruky. Takže je pravděpodobné, že problém je již vyřešen.